ΣΧΟΛΗ |
ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ |
|||||
ΤΜΗΜΑ |
ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ |
|||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
7 |
|||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
|
ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
6ο |
|||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Τεχνικό Σχέδιο |
|||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ |
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ |
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ |
||||
Διαλέξεις |
2 |
2 |
||||
Εργαστηριακές ασκήσεις |
1 |
2 |
||||
|
||||||
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4. |
3 |
4 |
||||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Υποβάθρου , Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων |
Υποβάθρου, ανάπτυξη δεξιοτήτων |
|||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
|
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ |
|||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: |
ΕΛΛΗΝΙΚΑ. Μπορούν όμως να γίνουν και παραδόσεις στην Αγγλική γλώσσα στην περίπτωση που αλλοδαποί φοιτητές παρακολουθούν το μάθημα. |
|||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS |
ΝΑΙ |
|||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) |
https://eclass.upatras.gr/courses/EE790/ |
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
|
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος. Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α · Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης · Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και Παράρτημα Β · Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων |
|
Με τις γνώσεις αυτού του μαθήματος ο φοιτητής που θα το παρακολουθήσει θα μπορεί να: 1. Χρησιμοποιεί τη γραφική γλώσσα του σχεδίου για να επικοινωνεί με άλλους μηχανικούς, κατασκευαστές ή επιχειρηματίες. 2. Κατανοεί και ερμηνεύει ηλεκτρολογικά και μηχανολογικά σχέδια. 3. Εξοικειώνεται στην πράξη με την σχεδίαση ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων και απλών μηχανολογικών κατασκευών και εξαρτημάτων. Με την αξιοποίηση αυτών των γνώσεων ο φοιτητής αναπτύσσει τις ακόλουθες δεξιότητες και ικανότητες: 1. Ελέγχει ευκολότερα την ορθή υλοποίηση κυκλωμάτων, να προχωρεί σε επιδιορθώσεις ή προσθήκες υπαρχόντων κυκλωμάτων. 2. Ανιχνεύει λάθη στο στάδιο της μελέτης. 3. Αποκτήσει ευχέρεια στα θέματα που τον αφορούν στη "γλώσσα" του Τεχνικού Σχεδίου 4. Δεξιότητες για τον τρόπο και μεθοδολογία εκτέλεσης μελετών, που είναι απαραίτητη προϋπόθεση στην ανάπτυξη επαγγελματικής σταδιοδρομίας μηχανικού. 5. Ικανότητα συνεργασίας με άλλους επιστήμονες για την επίλυση διεπιστημονικών προβλημάτων. 6. Αποκτά την ικανότητα εκπόνησης μελετών ηλεκτρικών εγκαταστάσεων αξιόπιστων και ασφαλών για τους ανθρώπους και το περιβάλλον.
|
|
Γενικές Ικανότητες |
|
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;. |
|
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις Λήψη αποφάσεων Αυτόνομη εργασία Ομαδική εργασία Εργασία σε διεθνές περιβάλλον Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών |
Σχεδιασμός και διαχείριση έργων Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης |
1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. 2. Λήψη αποφάσεων. 3. Εργασία σε διεθνές περιβάλλον. 4. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον. 5. Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
|
|
Εισαγωγή στο Μηχανολογικό Σχέδιο. Γράμματα κι αριθμοί. Είδη και πάχη γραμ-μών, σύνδεση γραμμών μεταξύ τους, τοποθέτηση διαστάσεων. Σχεδίαση όψεων από την αξονομετρική παράσταση με τη μέθοδο των ορθογώνιων προβολών. Γενικά κριτήρια διαστασιολόγησης. Διατομές κι επίπεδες τομές. Παράσταση κοχλιών και σπειρωμάτων. Εισαγωγή στο Ηλεκτρολογικό - Ηλεκ-τρονικό Σχέδιο. Τυποποίηση, σύμβολα. Σχεδίαση ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών διαγραμμάτων. Κανονισμοί. Σχεδίαση εσωτερικών ηλεκτρικών εγκαταστάσεων. Ολοκληρωμένα κυκλώματα, εφαρμογές. Τυπωμένα κυκλώματα. Βασικές αρχές σχεδίασης με τη βοήθεια H/Y και του σχεδιαστικού προγράμματος CAD. Αρχιτεκτονική ενός συστήματος CAD. Περιγραφή και σχεδίαση με εντολές CAD. Το εργαστηριακό κομμάτι του μαθήματος έχει ως στόχο την εξάσκηση των φοιτητών στις βασικές αρχές Τεχνικής Σχεδίασης. Ακόμα, επιδιώκεται η εξοικείωση με τους κανόνες σχεδίασης στο Ηλεκτρολογικό και Μηχανολογικό Σχέδιο. Για την διεξαγωγή του εργαστηρίου χρησιμοποιείται λογισμικό Computer Aided Design (CAD) που είναι εγκατεστημένο σε όλους τους υπολογιστές του ΚΥΠΕΣ και οι θέσεις εργασίας είναι ατομικές. Υποστηρικτικό υλικό για την προετοιμασία των φοιτητών πριν από κάθε άσκηση βρίσκεται στο eclass σε μορφή σημειώσεων και βίντεο-επίδειξεων. Άσκηση 1: Εισαγωγή στη σχεδίαση με τη βοήθεια Η/Υ Εξοικείωση με περιβάλλον CAD. Σχεδίαση με απόλυτη ακρίβεια. Εκμετάλλευση μοτίβων και σχεδιαστικών εργαλείων για αύξηση παραγωγικότητας στη σχεδίαση. Το ηλεκτρονικό «ρυζόχαρτο» και σχεδίαση σε διαφορετικά επίπεδα (layers). Ορισμός τύπου και πάχους γραμμών. Σχεδίαση βασικών γεωμετρικών σχημάτων. Επιτάχυνση σχεδίασης με εκμετάλλευση χαρακτηριστικών σημείων σχεδίου. Άσκηση 2: Εξάσκηση στη μέθοδο ορθογωνικών προβολών Χωρισμός περιοχής σχεδίασης σε τεταρτημόρια. Επιλογή κατάλληλου τεταρτημορίου για κάθε όψη. Δημιουργία υπομνήματος. Ορισμός πρόοψης και βάση αυτής υπολοίπων όψων. Εφαρμογή της μεθόδου ορθογωνικών προβολών από όψη σε όψη. Σχεδίαση ορατών ακμών, μη ορατών ακμών, αξόνων. Σχεδίαση όψεων ενός μηχανολογικού αντικειμένου. Άσκηση 3: Πλήρης τομή, τοποθέτηση διαστάσεων Επιλογή κατάλληλων τεταρτημορίων σχεδίασης για όψεις και τομή. Ορισμός τομής. Σχεδίαση τομής και διαγράμμιση επιφάνειας τομής. Αποτύπωση μη ορατών ακμών στις άλλες όψεις, ανάλογα με την περιγραφή τους ή όχι από την τομή. Τρόποι τοποθέτησης διαστάσεων, τύποι και πάχη σχετικών γραμμών. Άσκηση 4: Σύνθετες τομές, διαστάσεις Ορισμός τομής 1/4. Ορισμός τομής με αλλαγή επιπέδου. Σχεδίαση τομής 1/4 και τομής με αλλαγή επιπέδου. Κανόνες διαστασιολόγησης, γενική λογική και ειδικές περιπτώσεις. Ιεράρχηση αυστηρότητας στην εφαρμογή των κανόνων διαστασιολόγησης. Άσκηση 5: Εισαγωγή στο ηλεκτρολογικό σχέδιο με CAD Γενικά περί σχεδίασης συμβόλων στο ηλεκτρολογικό σχέδιο. Σχεδιαστικές τεχνικές αποτύπωσης πολυγραμμικού διαγράμματος βάσει το μονογραμμικού διαγράμματος. Πολυγραμμικό και μονογραμμικό σύμβολο απλού διακόπτη και διακόπτη κομμυτατέρ, καθώς και ενός ρευματοδότη σούκο. Σχεδίαση του πολυγραμμικού και του μονογραμμικού διαγράμματος μιας απλής ηλεκτρολογικής εγκατάστασης, που περιλαμβάνει απλούς διακόπτες, ρευματοδότες και φωτιστικά. Άσκηση 6: Σχεδίαση κυκλωμάτων φωτισμού Κανόνες σχεδίασης συμβόλων (πάχη και είδη γραμμών) και κατανόηση σχεδίασης των πολυγραμμικών και μονογραμμικών διαγραμμάτων κυκλωμάτων φωτισμού. Έλεγχος φωτιστικών από 2 ή περισσότερα σημεία. Διακόπτες αλλέ-ρετούρ και διακόπτες επιλογής ομάδας. Μεθοδολογία αρίθμησης των αγωγών στο μονογραμμικό διάγραμμα. Άσκηση 7: Σχεδίαση απλής ηλεκτρολογικής εγκατάστασης Σχεδίαση πολυγραμμικού και του μονογραμμικού διαγράμματος απλής ηλεκτρολογικής εγκατάστασης, που μπορεί να περιλαμβάνει όλους τους τύπους διακοπτών, φωτιστικά και ρευματοδότες. Τα απαραίτητα σύμβολα των στοιχείων, τόσο για το πολυγραμμικό όσο και για το μονογραμμικό σχέδιο δίνονται. Εξοικείωση με τη σχεδίαση μονογραμμικού διαγράμματος εγκατάστασης επί αρχιτεκτονικού σχεδίου. Ανάλυση πρακτικών προβλημάτων συμβατότητας ηλεκτρολογικού σχεδίου και αρχιτεκτονικής εργονομίας, αντιμετώπισή τους. Άσκηση 8: Σχεδίαση μονογραμμικού διαγράμματος εγκατάστασης κατοικίας Σχεδίαση μονογραμμικού διαγράμματος ηλεκτρολογικής εγκατάστασης επί της κάτοψης κατοικίας, που μπορεί να περιλαμβάνει διάφορες ηλεκτρικές συσκευές, όλους τους τύπους διακοπτών, λαμπτήρες, ρευματοδότες κλπ. Τα απαραίτητα σύμβολα των στοιχείων για το μονογραμμικό σχέδιο δίνονται. Ορισμένες ηλεκτρικές συσκευές είναι προτοποθετημένες, ενώ άλλες πρέπει να προστεθούν και να τοποθετηθούν επί της κάτοψης. Ομαδοποίηση τροφοδοσίας κυκλωμάτων ρευματοδοτών και κυκλωμάτων φωτισμού. Άσκηση 9: Σχεδίαση πίνακα ηλεκτρολογικής εγκατάστασης Σχεδίαση του μονογραμμικού διαγράμματος ηλεκτρολογικής εγκατάστασης και σχεδίαση του πίνακα της. Τα απαραίτητα σύμβολα των στοιχείων για το μονογραμμικό σχέδιο δίνονται, όπως και οι θέσεις των ρευματοδοτών, φωτιστικών και όλων των απαραίτητων ηλεκτρολογικών συσκευών. Σχεδίαση μονογραμμικού διαγράμματος επί της κάτοψης της κατοικίας για τη σύνδεση των φωτιστικών, ρευματοδοτών και ηλεκτρικών συσκευών με τον πίνακα της εγκατάστασης. Αρίθμηση αγωγών και σχεδίαση του πίνακα της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης που αντιστοιχεί στο μονογραμμικό διάγραμμά της. Άσκηση 10: Βασικές αρχές σχεδίασης κυκλωμάτων αυτοματισμού και ασθενών ρευμάτων Ανάλυση συμβόλων κυκλωμάτων αυτοματισμού και η σημασία τους. Εξάσκηση στις αρχές σχεδίασης αυτοματισμών. Σχεδίαση και ενσωμάτωση ηλεκτρονόμων σε ηλεκτρολογικά διαγράμματα κυκλωμάτων αυτοματισμού. Καλές πρακτικές σχεδίασης μονογραμμικού και πολυγραμμικού διαγράμματος κοινόχρηστης ηλεκτρολογικής εγκατάστασης κατοικίας, που περιλαμβάνει φωτισμό κλιμακοστασίου, κουδούνια και κλειδαριά εξώπορτας. Άσκηση 11: Αναπλήρωση εργαστηριακής άσκησης Δικαίωμα αναπλήρωσης μίας εργαστηριακής άσκησης. |
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ |
Πρόσωπο με πρόσωπο. |
||||||||||||||
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
Όλες οι παρουσιάσεις των διαλέξεων γίνονται σε Powerpoint. Οι εργαστηριακές ασκήσεις γίνονται σε περιβάλλον CAD και αποτελούν ρεαλιστικά προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίσει ένας μηχανικός στη σχετική ύλη του μαθήματος. Στο eClass υπάρχει υλικό μελέτης και βιντεοπαρουσιάσεις της θεωρίας και τεχνικών σχεδίασης. |
||||||||||||||
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), γραπτή εργασία, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS |
|
||||||||||||||
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες
Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές. |
Η αξιολόγηση γίνεται στην Ελληνική γλώσσα, όμως μπορεί να γίνει και στην Αγγλική γλώσσα στην περίπτωση που αλλοδαποί φοιτητές παρακολουθούν το μάθημα. Ο φοιτητής αξιολογείται με τρεις τρόπους: 1. Με προφορικές ερωτήσεις κατανόησης κατά τη διάρκεια κάθε εργαστηριακής άσκησης. 2. Με διόρθωση και βαθμολόγηση των γραπτών εργασιών που υποβάλει στο τέλος κάθε εργαστηριακής άσκησης. 3. Με συνδυαστικές ασκήσεις κατανόησης από όλη την ύλη στην εξέταση στο τέλος του εξαμήνου. |
1. Τεχνικό Σχέδιο για Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς, Βοβός Παναγής, Τοπάλης Ευάγγελος. 2. Ηλεκτρολογικό Σχέδιο, Καρατράσογλου Β. Ιάκωβος. 3. Μηχανολογικό Σχέδιο, Παπαμητούκας Βασίλειος. 4. Τεχνικό Σχέδιο, Μουρούτσος Σ. Μάλλιαρης Γ. |