Άρθρο 1. Σκοπός
Επιδίωξη του Τμήματος είναι η συνεχής βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων εκπαιδευτικών και διοικητικών υπηρεσιών με φοιτητοκεντρική προοπτική και με γνώμονα τις αρχές της διαφάνειας, της ακεραιότητας και της λογοδοσίας. Για τον σκοπό αυτό, το Τμήμα διαθέτει κατάλληλο μηχανισμό διαχείρισης των φοιτητικών παραπόνων και ενστάσεων, ώστε να διασφαλίζεται η άμεση και δίκαιη διεκπεραίωσή τους με αποτελεσματικότητα και εμπιστευτικότητα, σύμφωνα και με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Πανεπιστημίου.
Άρθρο 2. Πεδίο Εφαρμογής
Η πολιτική διαχείρισης παραπόνων και ενστάσεων απευθύνεται σε όλον τον ενεργό φοιτητικό πληθυσμό του Τμήματος. Η εν λόγω διαδικασία αφορά σε κάθε μορφή παραπόνου ή ένστασης που άπτονται της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών από το Τμήμα. Πριν την έκφραση παραπόνου ή ένστασης, οι φοιτητές/ήτριες οφείλουν να μελετούν με προσοχή τον Οδηγό Σπουδών του Τμήματος, καθώς και τους γενικούς κανόνες λειτουργίας του Πανεπιστημίου, ώστε να γνωρίζουν με σαφήνεια τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους. Αρμόδια για την παρακολούθηση και ορθή εφαρμογή της διαδικασίας διαχείρισης των φοιτητικών παραπόνων και ενστάσεων ορίζεται η Επιτροπή Φοιτητικών Θεμάτων (στην οποία συμμετέχει και ο Πρόεδρος του Τμήματος). Τα στοιχεία παραπόνων, τα αποτελέσματα και οι ενέργειες που έχουν πραγματοποιηθεί καταγράφονται και αποθηκεύονται σε ειδικό και ασφαλή χώρο για την τήρηση του απορρήτου, εντός της Γραμματείας του Τμήματος και χρησιμοποιούνται για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Άρθρο 3. Ορισμοί
1. Ως Παράπονο ορίζεται η εκδήλωση δυσαρέσκειας (προφορική ή γραπτή) από πλευράς του/της φοιτητή/ήτριας του Τμήματος, λόγω διάψευσης των προσδοκιών του/της αναφορικά με το ποιοτικό επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών.
2. Ως Ένσταση ορίζεται κάθε γραπτή και επίσημη διατύπωση αμφιβολίας ή αντίρρησης εκ μέρους του/της φοιτητή/τριας για την λήψη απόφασης του αρμόδιου οργάνου του Τμήματος, σχετικά με το υποβαλλόμενο αίτημά του/της.
3. Αμφιβολίες και αντιρρήσεις σχετικές με βαθμολογίες μαθημάτων δεν θεωρούνται παράπονα ή ενστάσεις, δεν εμπίπτουν στον παρόντα κανονισμό και επιλύονται αποκλειστικά μεταξύ του/της φοιτητή/τριας που έχει την αμφιβολία/αντίρρηση και του/της καθηγητή/τριας που βαθμολόγησε το μάθημα.
Άρθρο 4. Πολιτική Διαχείρισης και Διαδικασία Υποβολής Παραπόνων και Ενστάσεων
Η αποτελεσματική διαχείριση κάθε παραπόνου ή ένστασης ενισχύει την εγκυρότητα και αξιοπιστία των παρεχόμενων εκπαιδευτικών και διοικητικών ή άλλων υπηρεσιών προς όφελος του φοιτητικού πληθυσμού και του προσωπικού (διδακτικού και διοικητικού). Προς τούτο, το Τμήμα εφαρμόζει συγκεκριμένα στάδια διαχείρισης των φοιτητικών παραπόνων και ενστάσεων. Σε όλα τα στάδια της διαδικασίας επίλυσης, τηρείται αυστηρά η προστασία των προσωπικών δεδομένων όλων των εμπλεκόμενων μερών, όπως αυτή καθορίζεται από την κάθε φορά ισχύουσα νομοθεσία. Ακολουθεί η περιγραφή της διαδικασίας διαχείρισης.
ΣΤΑΔΙΟ 1. Εσωτερική/Ανεπίσημη Διαδικασία
Ο/Η φοιτητής/ήτρια συζητά με μέλος ΔΕΠ/ ΕΔΙΠ ή τον /την ακαδημαϊκό σύμβουλο, ή μέλος του διοικητικού προσωπικού, ανάλογα με τη φύση του παραπόνου, προκειμένου να δοθεί άμεση λύση στο πρόβλημά του/της. Μετά από διαλογική συζήτηση, η εκάστοτε προτεινόμενη λύση θα γίνει δεκτή ή θα απορριφτεί. Σε αυτό το στάδιο, η διαφορά μπορεί να επιλυθεί μεταξύ των δύο μερών χωρίς την συμμετοχή τρίτου μέρους ή με παρέμβαση τρίτου προσώπου με διαμεσολάβηση. Αν η τρέχουσα λύση είναι η βέλτιστη, τότε επέρχεται η επίλυση του προβλήματος και δεν χρειάζονται περαιτέρω ενέργειες.
ΣΤΑΔΙΟ 2. Εσωτερική/Επίσημη Διαδικασία
Εάν το πρόβλημα-παράπονο δεν λυθεί μέσω της άτυπης διαδικασίας, τότε μπορεί να γίνει γραπτή υποβολή παραπόνου ή ένστασης, ανάλογα με τον βαθμό βαρύτητας. Η γραπτή υποβολή παραπόνου ή ένστασης γίνεται επώνυμα και αφορά στον ίδιο τον/την φοιτητή/ήτρια και όχι άλλα πρόσωπα. Η εν λόγω διαδικασία περιγράφεται ως εξής:
1. Ο/Η φοιτητής/ήτρια υποβάλλει γραπτώς το αίτημά του/της εντός 30 ημερών από την ημέρα εμφάνισης του προβλήματος. Για την καταγραφή του παραπόνου ή της ένστασης είναι διαθέσιμο το Έντυπο Υποβολής Παραπόνων & Ενστάσεων του Τμήματος (Βλ. Παράρτημα). Το έντυπο συμπληρώνεται και υποβάλλεται προς τη Γραμματεία του Τμήματος, λαμβάνοντας αριθμό πρωτοκόλλου. Σε περίπτωση που έχει προηγηθεί άτυπη διαδικασία επίλυσης, θα πρέπει να αναφέρεται, μεταξύ άλλων, και η διαδικασία ακρόασης και διαμεσολάβησης που ακολουθήθηκε.
2. Η Γραμματεία του Τμήματος διαβιβάζει το παράπονο ή την ένσταση του/της φοιτητή/ήτριας, μαζί με τυχόν συμπληρωματικό υλικό, κατά περίπτωση, στην Επιτροπή Φοιτητικών Θεμάτων.
3. Η Επιτροπή Φοιτητικών Θεμάτων εξετάζει το πρόβλημα και προβαίνει στις ενδεδειγμένες ενέργειες για τον τρόπο αντιμετώπισης του παραπόνου/ένστασης, ενημερώνοντας την Συνέλευση του Τμήματος. Δύναται ανάλογα με την φύση του προβλήματος να καλέσει τον/την ενδιαφερόμενο/η φοιτητή/ήτρια να εκθέσει τις απόψεις του/της πριν προβεί σε περαιτέρω ενέργειες. Εάν η επιτροπή κρίνει ότι ο/η φοιτητής/ήτρια χρήζει προστασίας, οφείλει να του/της την προσφέρει.
4. Σε περίπτωση που η φύση του ζητήματος είναι σύνθετη, η Επιτροπή Φοιτητικών Θεμάτων με την έγκριση της Συνέλευσης του Τμήματος μπορεί να ζητήσει την συνδρομή ή/και να παραπέμψει την υπόθεση στο αρμόδιο διοικητικό ή άλλο όργανο και φορέα του Πανεπιστημίου. (π.χ. Συνήγορος Φοιτητή/Φοιτήτριας, Επιτροπή Ισότητας των Φύλων, Επιτροπή Δεοντολογίας, κλπ).
ΣΤΑΔΙΟ 3. Έκβαση
Για κάθε ένσταση/παράπονο που υποβάλλεται υπάρχουν τρεις δυνατές εκβάσεις:
1. Να επιλυθεί η ένσταση ή το παράπονο εντός Τμήματος. Η Επιτροπή Φοιτητικών Θεμάτων ενημερώνει σχετικά τη Συνέλευση Τμήματος και επέρχεται το κλείσιμο της υπόθεσης.
2. Να απορριφθεί η ένσταση ή το παράπονο. Σε αυτήν την περίπτωση η Επιτροπή Φοιτητικών Θεμάτων αιτιολογεί την απόρριψη, ενημερώνει σχετικά τη Συνέλευση Τμήματος και δεν γίνεται αποδεκτή εκ νέου ένσταση ή παράπονο για το ίδιο ζήτημα. Οι αποφάσεις που λαμβάνονται εντός Τμήματος είναι οριστικές και αμετάκλητες.
2. Να παραπεμφθεί η ένσταση ή το παράπονο σε αρμόδια όργανα του Πανεπιστημίου (σύμφωνα με το Στάδιο 2.4). Τότε ακολουθούνται οι ισχύοντες κανονισμοί του Πανεπιστημίου και παύει η διαχείριση του ζητήματος από την Επιτροπή Φοιτητικών Θεμάτων και το Τμήμα.
Άρθρο 5. Δικαίωμα Ενημέρωσης
Μόλις ολοκληρωθεί η διαχείριση του εκάστοτε παραπόνου ή ένστασης από την Συνέλευση του Τμήματος και εντός εύλογου χρονικού διαστήματος, ανάλογα με τη βαρύτητα του θέματος, ενημερώνεται αρμοδίως και εγγράφως ο/η φοιτητής/ήτρια για την οριστική απόφαση σχετικά με το ζήτημα του/της.
Ο παρών Κανονισμός Διαχείρισης Παραπόνων και Ενστάσεων Φοιτητών εγκρίθηκε στην υπ' αριθμ. 16 - 26/6/2024 Συνέλευση του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών.